Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

Τμήμα Φιλολογίας

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑΣ

ΦΦΓ01 Εισαγωγή στη Γλωσσολογία (κλάδοι, βασικές έννοιες) | Α΄Εξάμηνο

Γούτσος Διονύσης (Α-Ι), Μόζερ Αμαλία (Κ-Ξ), Βαρλοκωστα Σπυριδούλα (Ο-Ω)

Το μάθημα προσφέρει μια εισαγωγή στο αντικείμενο, τις βασικές αρχές, τις μεθόδους και τους κλάδους της γλωσσολογίας. Συγκεκριμένα, μελετάται πώς διαφέρει η επιστημονική μελέτη της γλώσσας από την απλή ενασχόληση με αυτή και γίνεται αναφορά στις βιολογικές, κοινωνικές, ιστορικές και πολιτισμικές πτυχές της γλώσσας, καθώς και στην πολυσημία της έννοιας. Η ανθρώπινη γλώσσα ως σημειωτικό σύστημα συγκρίνεται με άλλα συστήματα επικοινωνίας και με τη γλώσσα των ζώων. Παρουσιάζεται η γλωσσική ποικιλία, η έννοια του ύφους, η διάκριση της γλώσσας σε λόγο και ομιλία και η συγχρονική και διαχρονική προσέγγιση στη γλώσσα. Τέλος, εισάγονται τα βασικά πεδία του γλωσσικού συστήματος και οι κλάδοι της φωνητικής–φωνολογίας, μορφολογίας, σύνταξης και σημασιολογίας, αλλά και πεδία εφαρμογών της γλωσσικής επιστήμης.

ΦΦΓ02 Ιστορική Γλωσσολογία: Εισαγωγή στην Ιστορικοσυγκριτική, Ινδοευρωπαϊκή, Ιστορία της Ελληνικής | Β' Εξάμηνο

Ν. Παντελίδης (Α-Λ)
Θ. Γιάνναρης (Μ-Ω)

Εισαγωγή στην Ιστορικοσυγκριτική Γλωσσολογία: 

α. Προεπιστημονική Γλωσσολογία.
β. Επιστημονική Γλωσσολογία: Θεωρητικές βάσεις και μέθοδοι της Ιστορικοσυγκριτικής Γλωσσολογίας (γλωσσική μεταβολή, εξωτερική και εσωτερική επανασύνθεση, φωνολογικοί νόμοι, η έννοια της γενετικής συγγένειας γλωσσών, γλωσσικές οικογένειες).
γ. Η ινδοευρωπαϊκή οικογένεια. 

Περίοδοι της ιστορίας της Ελληνικής. 
Καταγωγή, προϊστορία και πρώιμη ιστορία της ελληνικής γλώσσας: Ινδοευρωπαϊκή, Πρωτοελληνική, προελληνικές γλώσσες. Η διαλεκτική διάσπαση της Ελληνικής.
Γραφή:
α) Προ-αλφαβητικές γραφές.
β) Το ελληνικό αλφάβητο. 

Μυκηναϊκή Ελληνική. 
Οι αρχαίες ελληνικές διάλεκτοι και η χρήση τους στην αρχαία ελληνική λογοτεχνία. 
H Ελληνική κατά την αλεξανδρινή και ρωμαϊκή περίοδο. Αττικισμός.
Η Ελληνική κατά τη μεσαιωνική περίοδο και την περίοδο της τουρκοκρατίας.
Νεοελληνικές διάλεκτοι. 
Νεότερη περίοδος (τέλη 18ου-21ος αι.): Το Γλωσσικό Ζήτημα. Η σύγχρονη Ελληνική.

ΓΦΓ01 ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ | Γ' Εξάμηνο

Βαρλοκώστα Σπυριδούλα – Σπυρόπουλος Βασίλης

Το μάθημα αυτό αποτελεί μια εισαγωγή στον τρόπο με τον οποίο η σύγχρονη γλωσσολογική θεωρία προσεγγίζει, μελετά και αναλύσει το φαινόμενο Γλώσσα. Εξετάζονται θέματα όπως είναι η φύση και η ταυτότητα της Γλώσσας ως γνωσιακό σύστημα, η σχέση της με τη νόηση και τα λοιπά γνωσιακά συστήματα, η κατάκτησή της, η σχέση της με τα υπόλοιπα συστήματα επικοινωνίας στο ζωικό βασίλειο, η εσωτερική της δομή και η σχέση της με την ανθρώπινη φυσιολογία, αλλά και εξωτερίκευσή της στις πραγματικές κοινωνικές και πολιτιστικές συνθήκες. Επιχειρείται επίσης μια εισαγωγή στην μεθοδολογία προσέγγισης και στα χαρακτηριστικά των διαφόρων επιπέδων ανάλυσης του γλωσσικού συστήματος,

ΓΦΓ03 Φωνητική - Φωνολογία (με έμφαση στη δομή της ΝΕ) | Γ' Εξάμηνο

Λέγγερης Άγγελος

Στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών/τριών με τις βασικές αρχές και έννοιες της Φωνητικής και της Φωνολογίας με έμφαση στη δομή της Νέας Ελληνικής. Αυτές περιλαμβάνουν τον μηχανισμό παραγωγής της ομιλίας, τα ακουστικά χαρακτηριστικά των φθόγγων και το πώς γίνονται αντιληπτοί από τον ακροατή καθώς και τη σημασία και χρήση του Διεθνούς Φωνητικού Αλφαβήτου. Επιπλέον, εξετάζονται έννοιες όπως το φώνημα και το αλλόφωνο, οι φωνολογικοί κανόνες (π.χ. αφομοίωση, ανομοίωση, απαλοιφή), η δομή της συλλαβής, ο τόνος, ο ρυθμός και ο επιτονισμός.

ΓΦΓ04 Μορφολογία (με έμφαση στη δομή της ΝΕ) | Γ΄Εξάμηνο

Γ. Μαρκόπουλος

Το μάθημα αποτελεί μια εισαγωγή στη Μορφολογία, τον κλάδο της Γλωσσολογίας που μελετά την εσωτερική δομή και τις διαδικασίες σχηματισμού των λέξεων. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη μορφολογική δομή των λέξεων της Νέας Ελληνικής.

Η Μορφολογία, ως κλάδος της Γλωσσολογίας, ασχολείται με τα μορφήματα, τις μικρότερες γλωσσικές μονάδες που φέρουν σημασία. Ως τμήμα της Γραμματικής, η Μορφολογία εξετάζει τις διαδικασίες σχηματισμού λέξεων και λεξικών τύπων, καθώς και τους μορφοτακτικούς περιορισμούς που εμφανίζει κάθε γλώσσα στη σύνδεση των μορφημάτων. Στο μάθημα θα περιγράψουμε τη μορφολογική θεωρία και την τυπολογία εστιάζοντας στη μορφολογία της Νέας Ελληνικής.

ΚΦΓ28 - ΜΦΓ28 Δομή της Νέας Ελληνικής: Σημασιολογία και Λεξιλόγιο | Γ' εξάμηνο

Γ. Μαρκόπουλος

Το μάθημα αυτό έχει σχεδιαστεί ειδικά για τους φοιτητές της Κλασικής Κατεύθυνσης, με σκοπό να τους προσφέρει μια στοιχειώδη κατάρτιση κυρίως στη Σημασιολογία και δευτερευόντως στη Μορφολογία μέσα από τη μελέτη του λεξιλογίου της Νέας Ελληνικής.

Το λεξιλόγιο επελέγη ως αντικείμενο για τους παρακάτω λόγους:

1.επειδή μπορούν βάσει αυτού να μελετηθούν όλα τα επίπεδα ανάλυσης της γλώσσας (φωνολογία - μορφολογία - σύνταξη - σημασιολογία - πραγματολογία)

2.επειδή ο εμπλουτισμός του λεξιλογίου αποτελεί βασικό μέρος της διδασκαλίας της μητρικής γλώσσας στο σχολείο

3.επειδή η κατάκτηση του λεξιλογίου αποτελεί βασικό στόχο της διδασκαλίας της δεύτερης γλώσσας

Η έμφαση του μαθήματος ΚΦΓ 28 είναι στη σημασιολογία, αλλά με έντονη την παρουσία και στοιχείων παραγωγικής ιδίως μορφολογίας.

ΓΦΓ05 Σύνταξη Α' (με έμφαση στη δομή της ΝΕ) | Δ' Εξάμηνο

Β. Σπυρόπουλος

Το μάθημα αυτό παρουσιάζει το επίπεδο της συντακτικής ανάλυσης μέσα από το πρίσμα της Γενετικής Θεωρίας. Πραγματεύεται τον τρόπο με τον οποίο δομούνται και παράγονται οι φράσεις και οι προτάσεις μιας φυσικής γλώσσας και διδάσκεται η μεθοδολογία ανάλυσης συντακτικών φαινομένων. Βασικό πρότυπο περιγραφής αποτελεί η Θεωρία των Αρχών και Παραμέτρων (Principles & Parameters Theory; Chomsky 1981 κ.εξ.) όπως αυτή διαμορφώνεται στο πρότυπο της Κυβέρνησης και Αναφορικής Δέσμευσης (Government and Binding; Chomsky 1981 κ.εξ., Chomsky & Lasnik 1993). Επιπλέον αναλύονται τα αποτελέσματα της εφαρμογής των αρχών και των πορισμάτων της θεωρίας στα συντακτικά δεδομένα της Ελληνικής. Θέματα εξέτασης: Βασικές αρχές της συντακτικής ανάλυσης και της Γενετικής Γραμματικής, συστατικότητα, Θεωρία του Χ-τονούμενο, λεξικό και ορισματική δομή, δομή και παραγωγή της πρότασης.

ΓΦΓ06 Σημασιολογία | Δ' Εξάμηνο

Α. Μόζερ

Εισαγωγή στη Σημασιολογία: γλωσσολογικοί και φιλοσοφικοί προβληματισμοίσχετικά με τη φύση της σημασίας. Αναφορά και σημασία. Λέξη: λέξημα,ένταση–έκταση σημασίας, σχέσεις μεταξύ λεξημάτων (συνωνυμία, ομωνυμία,αντωνυμικότητα, υπωνυμία, μερωνυμία), Δομισμός (η σημασία στο σύστημα:αξία, σημασιακά πεδία, σημασιολογικά χαρακτηριστικά), Θεωρία Πρ(ωτ)οτύπων,Αμερικανικός Δομισμός, Συμπεριφορισμός. Ευρύτερες γλωσσικές μονάδες:Λογική πρόταση – γλωσσική πρόταση – εκφώνημα. Λογικό περιεχόμενο καισυνθήκες αληθείας. Γενετική γραμματική και σημασία.

ΓΦΓ07 Πραγματολογία | Δ' Εξάμηνο

Σ. Μπέλλα

H Πραγματολογία ως κλάδος της Γλωσσολογίας μελετά τον τρόπο με τον οποίο οι ομιλητές χρησιμοποιούν τη γλώσσα σε συγκεκριμένες επικοινωνιακές περιστάσεις, προκειμένου να εξυπηρετήσουν συγκεκριμένους επικοινωνιακούς στόχους. Στο πλαίσιο του μαθήματος εξετάζονται βασικά ζητήματα Πραγματολογίας όπως οι γλωσσικές πράξεις, τα συνομιλιακά υπονοήματα, η δείξη, η γλωσσική ευγένεια και η δομή της συνομιλίας καθώς και οι εφαρμογές τους στη γλωσσική εκπαίδευση.

ΚΦΓ27 - ΜΦΓ27 Δομή της Νέας Ελληνικής: Σύνταξη | Δ' εξάμηνο

Β. Σπυρόπουλος

Το μάθημα αυτό εξετάζει τη σύνταξη της Ελληνικής με βάση τα πορίσματα της σύγχρονης γλωσσολογικής έρευνας. Η εξέταση αυτή μολονότι χρησιμοποιεί τα μεθοδολογικά εργαλεία της γλωσσολογίας δεν εντάσσεται στα πλαίσια κάποιας συγκεκριμένης γλωσσολογικής θεωρίας αλλά είναι περισσότερο περιγραφική. Σκοπός του μαθήματος είναι η καλύτερη γνώση του συστήματος της σύνταξης της Ελληνικής. Εξετάζονται η συστατικότητα και ο ορισμός των κατηγοριών, η μορφοσυντακτική πραγμάτωση των ονοματικών και ρηματικών γραμματικών χαρακτηριστικών και θέματα προτασιακής σύνταξης, όπως τα κενά υποκείμενα, οι εξαρτημένες προτάσεις, οι ασθενείς αντωνυμίες και η σειρά των όρων.

ΓΦΓ08 Ιστορική Γραμματική (Φωνολογία - Μορφολογία Α.Ε.) | Ε' Εξάμηνο

Ν. Παντελίδης

Φωνολογία της Αρχαίας Ελληνικής

Ανάλυση της φωνολογικής δομής της Αρχαίας Ελληνικής και οι μεταβολές στο φωνολογικό σύστημα της Αρχαίας Ελληνικής. Συγκεκριμένα εξετάζονται τα εξής θέματα: Το φωνολογικό σύστημα της Αρχαίας Ελληνικής: Φωνήεντα, δίφθογγοι και σύμφωνα της Αρχαίας. Διαχρονική προσέγγιση: Προϊστορία του φωνολογικού συστήματος της Αρχαίας (μεταπτώσεις κ.λπ.). Φωνολογικοί νόμοι - μεταβολές στο φωνολογικό σύστημα της Αρχαίας (τροπές, αντεκτάσεις, συναιρέσεις, μεταβολές σε συμφωνικά συμπλέγματα κ.λπ.). Αρχαία ελληνική προφορά, ερασμική και βυζαντινή-νεοελληνική προφορά. Η γραπτή απόδοση της Αρχαίας Ελληνικής.

Μορφολογία της Αρχαίας Ελληνικής

Η συγχρονική και διαχρονική εξέταση του μορφολογικού συστήματος της Αρχαίας Ελληνικής. Συγκεκριμένα εξετάζονται τα εξής θέματα: Βασικές έννοιες της μορφολογικής ανάλυσης. Ονοματικές και ρηματικές κατηγορίες της Αρχαίας. Η προϊστορία του μορφολογικού συστήματος της Αρχαίας και η εξέλιξή του μέχρι την Κλασική Εποχή.

ΓΦΓ09 Ψυχογλωσσολογία - Νευρογλωσσολογία | Ε' Εξάμηνο

Βαρλοκώστα Σπυριδούλα

Στόχος του μαθήματος είναι η εισαγωγή των φοιτητών στους διεπιστημονικούς κλάδους της Ψυχογλωσσολογίας και της Νευρογλωσσολογίας. Ειδικότερα, το μάθημα πραγματεύεται την παραγωγή και κατανόηση της ομιλίας, την ανάπτυξη της προφορικής γλώσσας στο παιδί, την απόκτηση γλωσσικών ικανοτήτων στα ζώα, τη μάθηση δεύτερης γλώσσας και τα φαινόμενα διγλωσσίας, διαταραχές στη γλωσσική επικοινωνία είτε αναπτυξιακές είτε επίκτητες, τη σχέση γλώσσας και νόησης, καθώς και τις εγκεφαλικές βάσεις του λόγου. Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στις μεθοδολογικές αλλά και στις θεωρητικές προσεγγίσεις στους δύο κλάδους.

ΓΦΓ29 ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: ΚΟΙΝΩΝΙΟ-ΠΡΑΓΜΑΤΟΛΟΓΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ | Ε' Εξάμηνο

Φιλίππου Δήμητρα

Οι φοιτητές διδάσκονται και στη συνέχεια ασκούνται στα ακόλουθα θέματα: οργάνωση ενός επιστημονικού βιβλίου, ανάγνωση και παράθεση βιβλιογραφίας /υποσημειώσεων, γλωσσικά χαρακτηριστικά και είδη του ακαδημαϊκού λόγου, σχεδιασμός της επιστημονικής έρευνας, βασικό σχεδιάγραμμα της εργασίας, συγγραφή περίληψης, δομή παραγράφου, πρότυπα οργάνωσης του κειμένου (γενικό–ειδικό, πρόβλημα–λύση), δομή και λειτουργία του επιστημονικού ορισμού, δομή και λεξικογραμματικές επιλογές του επιστημονικού άρθρου. 

ΓΦΓ18 Κατάκτηση - Διδασκαλία Δεύτερης Γλώσσας | Ε' Εξάμηνο

Μ. Ιακώβου

Το μάθημα εξετάζει τη διαδικασία κατάκτησης μιας δεύτερης γλώσσας (Γ2) και τις διδακτικές προσεγγίσεις που τη συνοδεύουν με ειδικό πεδίο αναφοράς την Ελληνική ως Γ2. Εστιάζει στις θεωρίες γλωσσικής κατάκτησης, τους γνωστικούς και κοινωνικούς παράγοντες που επηρεάζουν τη διαδικασία μάθησης και τη σχέση τους με τη διδακτική πράξη.

Συγκεκριμένα, το μάθημα περιλαμβάνει:

•              Βασικές έννοιες στην κατάκτηση Γ2 (διαγλώσσα, γλωσσική παρεμβολή, γλωσσικό εισαγόμενο/ εξαγόμενο, διεπίδραση).

•              Ατομικές διαφορές στην εκμάθηση Γ2 (ηλικία, κίνητρα, συναισθηματικοί παράγοντες).

•              Μεθόδους και τεχνικές διδασκαλίας στη δεύτερη γλώσσα (επικοινωνιακή προσέγγιση δραστηριοκεντρική διδασκαλία, εστίαση στη γλωσσική μορφή).

•              Ζητήματα διγλωσσίας και πολυγλωσσίας, καθώς και στρατηγικές υποστήριξης μαθητών με διαφορετικά πολιτισμικά και γλωσσικά υπόβαθρα.

•              Εφαρμογές της θεωρίας στην πράξη, μέσα από ανάλυση διδακτικών υλικών και σχεδιασμό εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων.

Στόχος του μαθήματος είναι οι φοιτητές/τριες να κατανοήσουν τις αρχές που διέπουν την κατάκτηση και τη διδασκαλία δεύτερης γλώσσας, να αναπτύξουν κριτική σκέψη απέναντι στις διδακτικές μεθόδους και να αποκτήσουν δεξιότητες σχεδιασμού μαθημάτων που ανταποκρίνονται στις ανάγκες διαφορετικών μαθησιακών περιβαλλόντων (εντός/ εκτός Ελλάδας) και διαφορετικών μαθητικών πληθυσμών (παιδιά ή ενήλικες, τυπική ή μη τυπική εκπαίδευση).

ΓΦΓ35 Εκπαιδευτική Γλωσσολογία | Ε' Εξάμηνο

Β. Ιντζίδης

Η Εκπαιδευτική Γλωσσολογία συναρθρώνει τη Γλωσσοδιδακτική με την Κοινωνική Επιστημολογία με σκοπό τη διερεύνηση των γλωσσοδιδακτικών προσεγγίσεων και των συνεπειών τους σε εκπαιδευτικό και κοινωνικό επίπεδο.

ΓΦΓ13 Γλωσσική κατάκτηση | ΣΤ' Εξάμηνο

Σ. Βαρλοκώστα

Παρουσιάζονται ορισμένα από τα βασικότερα θεωρητικά και μεθοδολογικά ζητήματα που απασχολούν τον επιστημονικό κλάδο της Κατάκτησης Πρώτης (ή Μητρικής) Γλώσσας. Αναλύεται το Λογικό Πρόβλημα της Κατάκτησης, ο ρόλος της έμφυτης προδιάθεσης του ανθρώπου και ο ρόλος του περιβάλλοντος στην απόκτηση της μητρικής γλώσσας. Γίνεται αναφορά στις βασικότερες μεθοδολογικές  προσεγγίσεις συλλογής γλωσσικού υλικού για τη μελέτη της παιδικής γλώσσας. Τέλος, παρουσιάζονται τα βασικότερα στάδια γλωσσικής ανάπτυξης του παιδιού ανά επίπεδο ανάλυσης της γλώσσας (κατάκτηση φωνολογίας, μορφολογίας, σύνταξης, σημασιολογίας και πραγματολογίας) και οι κυριότερες θεωρητικές προσεγγίσεις για την ερμηνεία αυτής της ανάπτυξης.  

ΓΦΓ27 ΔΟΜΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ | ΣΤ' Εξάμηνο

Σπυρόπουλος Βασίλης

Το μάθημα αυτό παρουσιάζει μια συνοπτική θεώρηση του γραμματικού συστήματος της Νέας Ελληνικής σε όλα τα επίπεδα ανάλυσης. Η περιγραφή είναι συγχρονική και βασίζεται στις σύγχρονες αναλύσεις που προσφέρει η γλωσσολογική θεωρία, χωρίς να εμβαθύνει στις τεχνικές λεπτομέρειες αυτών των αναλύσεων. Η περιγραφή αποκλίνει από την παραδοσιακή πρακτική, χρησιμοποιώντας επαρκέστερες αναλύσεις που ανταποκρίνονται στην φύση των φαινομένων της Νέας Ελληνικής και σύγχρονη, διαφανή ορολογία. Σε κάποιες περιπτώσεις παρουσιάζονται και διαφοροποιήσεις σε συγκεκριμένα συστήματα και φαινόμενα, όπως αυτές αποτυπώνονται στις διαλεκτικές ποικιλίες. Το μάθημα αναπτύσσει τις εξής θεματικές.

  • Φωνολογία
  • Το σύστημα των φωνηέντων και των συμφώνων
  • Διαφοροποιητικά χαρακτηριστικά
  • Συλλαβική δομή και φωνοτακτικοί περιορισμοί
  • Φωνολογικοί κανόνες
  • Τονισμός
  • Προσωδιακή ιεραρχία
  • Μορφολογία
  • Παραγωγή
  • Σύνθεση
  • Εκφραστική μορφολογία
  • Μορφοσύνταξη
  • Το ονοματικό σύστημα
  • Το ρηματικό σύστημα
  • Σύνταξη
  • Είδη προτάσεων
  • Εσωτερική δομή της πρότασης
  • Σειρά των όρων και πληροφοριακή δομή
  • Σύστημα αντωνυμιών
  • Προθέσεις

ΓΦΓ22 ΔΕΥΤΕΡΗ/ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ ΣΕ ΜΗ-ΤΥΠΙΚΟΥΣ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥΣ | ΣΤ' Εξἀμηνο

Κυρίτση Ευαγγελία

Βασικός στόχος του μαθήματος Δεύτερη Γλώσσα / Ξένη Γλώσσα σε μη τυπικούς πληθυσμούς είναι να εξοικειώσει τους/τις φοιτητές/-τριες με την ανάπτυξη, τη διδασκαλία και την εκμάθηση της Γ2 και της ΞΓ σε μη τυπικούς πληθυσμούς. Το μάθημα εστιάζει σε περιπτώσεις μαθητών/-τριών με μη τυπικές γλωσσικές δεξιότητες (κώφωση/βαρηκοΐα, διαταραχή αυτιστικού φάσματος, αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή, διαταραχή ομιλίας). Με βάση ερευνητικά δεδομένα από πρόσφατες μελέτες, αναλύονται οι διάφορες διαστάσεις της Γ2/ΞΓ στους εν λόγω πληθυσμούς (π.χ. ανάπτυξη και διδασκαλία της Γ2/ΞΓ, προεκτάσεις για τις θεωρίες γλωσσικής ανάπτυξης, γλωσσική πολιτική και οικογενειακή γλωσσική πολιτική, εκπαίδευση, οικογενειακή παρέμβαση, κοινωνική δικαιοσύνη και ισότητα).

Το μάθημα γίνεται με τη μορφή διαλέξεων αλλά οι φοιτητές/φοιτήτριες ενθαρρύνονται να συμμετέχουν στις συζητήσεις που αναπτύσσονται κατά τη διάρκεια των διαλέξεων και να επεξεργάζονται τις ασκήσεις που τις συνοδεύουν. Η τελική αξιολόγηση γίνεται με βάση τη γραπτή τελική εξέταση αλλά υπάρχει και η δυνατότητα προαιρετικής ενισχυτικής γραπτής εργασίας ή παρουσίασης επιστημονικού άρθρου.

ΓΦΓ26 ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ | ΣΤ' Εξἀμηνο

Λέγγερης Άγγελος

Στο μάθημα αυτό παρουσιάζονται μεθοδολογικές προσεγγίσεις και εργαλεία στην επιστημονική έρευνα στον χώρο της γλωσσολογίας. Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα γνωρίσουν τις βασικές μεθοδολογικές αρχές που διέπουν τον σχεδιασμό, την εκτέλεση, την ανάλυση/ερμηνεία και την παρουσίαση έρευνας στη γλωσσολογία καθώς και τη χρήση κατάλληλων εργαλείων όπως η συνέντευξη, η παρατήρηση, το ερωτηματολόγιο, η μελέτη περίπτωσης και το ελεγχόμενο πείραμα για τη διεξαγωγή έρευνας σε διαφορετικούς κλάδους της γλωσσολογίας.

Κοντοσταυλάκη Αθηνά: Σεμινάριο Στατιστικής Ανάλυσης

Στο πλαίσιο του μαθήματος θα πραγματοποιηθούν εξειδικευμένα σεμινάρια στατιστικής ανάλυσης, με στόχο την εξοικείωση των φοιτητών και φοιτητριών με βασικές στατιστικές μεθόδους που εφαρμόζονται στη γλωσσολογική έρευνα. Τα σεμινάρια θα εστιάσουν στην κατανόηση και αξιοποίηση στατιστικών εργαλείων για την επεξεργασία δεδομένων που προέρχονται από ερωτηματολόγια, πειραματικές δοκιμασίες, γλωσσικά σώματα και μελέτες περίπτωσης.

Μέσα από πρακτικές ασκήσεις και μελέτες παραδειγμάτων από τη γλωσσολογική έρευνα, τα σεμινάρια θα ενισχύσουν την ικανότητα των φοιτητών να εφαρμόζουν κατάλληλες στατιστικές τεχνικές και να παρουσιάζουν τα ερευνητικά τους αποτελέσματα με σαφήνεια και επιστημονική εγκυρότητα.

ΓΦΓ28 ΔΙΓΛΩΣΣΙΑ - ΠΟΛΥΓΛΩΣΣΙΑ | ΣΤ' Εξάμηνο

Ιακώβου Μαρία

Το μάθημα εισάγει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες στις βασικές θεωρητικές και ερευνητικές προσεγγίσεις διγλωσσίας και πολυγλωσσίας, με έμφαση στις κοινωνιογλωσσικές και εκπαιδευτικές τους διαστάσεις. Εξετάζονται οι ορισμοί και οι τυπολογίες διγλωσσίας και πολυγλωσσίας, οι δυνατότητες και προκλήσεις που αναδύονται για παιδιά και ενήλικες, καθώς και οι γνωστικές επιπτώσεις της διγλωσσίας, με αναφορά σε έρευνες που τεκμηριώνουν το λεγόμενο «γνωστικό πλεονέκτημα». Παράλληλα, αναλύονται οι γλωσσικές στάσεις, οι ιδεολογίες και οι πρακτικές που διαμορφώνονται σε πολυγλωσσικά περιβάλλοντα, με ιδιαίτερη έμφαση στη σχέση γλώσσας και ταυτότητας, τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο. Το μάθημα εστιάζει, επίσης, σε ζητήματα οικογενειακής γλωσσικής πολιτικής, εκπαίδευσης και γλωσσικού σχεδιασμού, με στόχο την κατανόηση του τρόπου με τον οποίο οι γλώσσες συνυπάρχουν και αλληλεπιδρούν σε διαφορετικά κοινωνικά και εκπαιδευτικά πλαίσια. Μέσα από τη μελέτη θεωρητικών προσεγγίσεων και εμπειρικών δεδομένων, επιδιώκεται να αναδειχθούν οι παιδαγωγικές προεκτάσεις της διγλωσσίας και πολυγλωσσίας για τη διδασκαλία και τη μάθηση σε πολυγλωσσικά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα.

ΓΦΓ31 Γραμματισμός | ΣΤ' Εξάμηνο

Β. Ιντζίδης

Η κατασκευή και η διαπραγμάτευση του νοήματος στην επικοινωνία που πραγματώνεται στο συνεχές προφορικoύ-γραπτού λόγου, δηλαδή η κοινωνική αλληλεπίδραση γύρω από και επ’ αφορμή των γραπτών κειμένων (έντυπων ή/και ψηφιακών), συγκροτούν το περιεχόμενο των Σπουδών Γραμματισμού [New Literacy Studies]. Σκοπός του μαθήματος είναι η παρουσίαση των ειδών Γραμματισμού μέσω της μελέτης της γλώσσας ως κοινωνικής πρακτικής και ως κοινωνικής διαδικασίας. Ειδικότερα στο μάθημα αναλύεται και ο συσχετισμός του Γραμματισμού με τις εθνικές και υπερεθνικές (Ε.΄Ενωση, ΟΗΕ) γλωσσικές πολιτικές για την τυπική και μη-τυπική εκπαίδευση με έμφαση στη διδακτική των γλωσσών.

Κοντοσταυλάκη Αθηνά: Σεμινάριο Ακαδημαϊκού Γραμματισμού

Συμπληρωματικά προς το μάθημα, θα πραγματοποιηθούν σεμινάρια ακαδημαϊκού γραμματισμού με στόχο την ενίσχυση των δεξιοτήτων των φοιτητών και φοιτητριών στην παραγωγή επιστημονικού λόγου. Τα σεμινάρια θα εστιάσουν στη διαμόρφωση στρατηγικών για την κατανόηση, ανάλυση και παραγωγή ακαδημαϊκών κειμένων σε διαφορετικά επικοινωνιακά και γνωστικά συμφραζόμενα. Οι συμμετέχοντες θα εξοικειωθούν με:

  • τις συμβάσεις και τα είδη ακαδημαϊκού λόγου,
  • τεχνικές αναζήτησης, αξιολόγησης και ορθής τεκμηρίωσης πηγών,
  • πρακτικές συγγραφής και επιμέλειας επιστημονικών εργασιών,

Μέσα από εργαστηριακές ασκήσεις, αναλύσεις αυθεντικών κειμένων και ατομικές ή ομαδικές εργασίες, τα σεμινάρια θα υποστηρίξουν την ανάπτυξη του κριτικού γραμματισμού και θα καλλιεργήσουν την ικανότητα των φοιτητών να παράγουν τεκμηριωμένο και σαφή επιστημονικό λόγο, σε έντυπα και ψηφιακά περιβάλλοντα.

ΓΦΓ17 Κειμενογλωσσολογία - Ανάλυση Λόγου | Ζ' Εξάμηνο

Γούτσος Διονύσης

Αντικείμενο του μαθήματος είναι η γλωσσολογική ανάλυση των κειμένων (προφορικών και γραπτών, λογοτεχνικών και μη), καθώς και της ευρύτερης διάστασης του λόγου. Στόχος είναι η εξοικείωση με τις αρχές και τις μεθόδους ανάλυσης των κειμένων σε διαφορετικά περιβάλλοντα επικοινωνίας (π.χ. συνομιλία, αφήγηση, ΜΜΕ, νομικός και πολιτικός λόγος, διαφημίσεις κ.λπ.). Συγκεκριμένα, αναλύονται οι αρχές της επικοινωνίας, οι σχέσεις κειμένου και περικειμένου, τα κειμενικά είδη (θεωρία και τύποι), οι μηχανισμοί συνοχής, η διαφοροποίηση γραπτού-προφορικού και αφηγηματικού-μη αφηγηματικού λόγου, οι παράγοντες κειμενικότητας, καθώς και οι ποικίλες κειμενικές ενδείξεις και σχέσεις. Το μάθημα περιλαμβάνει εργασία στον προφορικό λόγο με στόχο την εξοικείωση με την καταγραφή και το σχολιασμό της αυθόρμητης προφορικής συνομιλίας.

Από την Δευτέρα 16-11-2020 και κάθε Δευτέρα 09:00-12:00 θα γίνεται προαιρετικό σεμινάριο «Εργαλεία Κριτικής Ανάλυσης Λόγου» από τον κ. Ιντζίδη Βαγγέλη, ΕΔΙΠ του Τομέα Γλωσσολογίας.

ΚΦΓ08 Ιστορική Γραμματική της Αρχαίας Ελληνικής (Φωνολογία - Μορφολογία) | Ζ' Εξάμηνο

Ν. Παντελίδης

Φωνολογία της Αρχαίας Ελληνικής

Ανάλυση της φωνολογικής δομής της Αρχαίας Ελληνικής και οι μεταβολές στο φωνολογικό σύστημα της Αρχαίας Ελληνικής. Συγκεκριμένα εξετάζονται τα εξής θέματα: Το φωνολογικό σύστημα της Αρχαίας Ελληνικής: Φωνήεντα, δίφθογγοι και σύμφωνα της Αρχαίας. Διαχρονική προσέγγιση: Προϊστορία του φωνολογικού συστήματος της Αρχαίας (μεταπτώσεις κ.λπ.). Φωνολογικοί νόμοι – μεταβολές στο φωνολογικό σύστημα της Αρχαίας (τροπές, αντεκτάσεις, συναιρέσεις, μεταβολές σε συμφωνικά συμπλέγματα κ.λπ.). Αρχαία ελληνική προφορά, ερασμική και βυζαντινή-νεοελληνική προφορά. Η γραπτή απόδοση της Αρχαίας Ελληνικής.

Μορφολογία της Αρχαίας Ελληνικής

Η συγχρονική και διαχρονική εξέταση του μορφολογικού συστήματος της Αρχαίας Ελληνικής. Συγκεκριμένα εξετάζονται τα εξής θέματα: Βασικές έννοιες της μορφολογικής ανάλυσης. Ονοματικές και ρηματικές κατηγορίες της Αρχαίας. Η προϊστορία του μορφολογικού συστήματος της Αρχαίας και η εξέλιξή του μέχρι την Κλασική Εποχή.

ΜΦΓ17 Κειμενογλωσσολογία - Ανάλυση Λόγου | Ζ' εξάμηνο

Φιλίππου Δήμητρα

Αντικείμενο του μαθήματος είναι η προσέγγιση του λόγου μέσα από τη μελέτη των κειμενικών παραγόντων της συνοχής, συνεκτικότητας, προθετικότητας, αποδεκτότητας, καταστασιακότητας, πληροφορητικότητας και διακειμενικότητας. Στόχος είναι η εξοικείωση των φοιτητών με την παρουσία και λειτουργία των παραγόντων αυτών σε διάφορα κειμενικά είδη (με έμφαση σε λογοτεχνικά κείμενα). Επίσης αναλύονται οι σχέσεις κειμένου και περιβάλλοντος, τα κειμενικά είδη, η διάκριση των γενικότερων τρόπων (γραπτού/προφορικού, αφηγηματικού/μη αφηγηματικού λόγου και συζητούνται τρόποι διδακτικής προσέγγισης των εννοιών αυτών στο σχολικό περιβάλλον.

ΓΦΓ24 Ιστορία Γλωσσολογίας | Z' Εξάμηνο

Θ. Γιάνναρης

Στόχος τους μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών με την εξέλιξη της γλωσσικής σκέψης από την αρχαιότητα μέχρι τον 20ο αιώνα. Μέσω της παρουσίασης βασικών σταθμών στην ιστορική πορεία των απόψεων για τη φύση και τη λειτουργία της γλώσσας επιχειρείται η βασική κατανόηση της ιστορικότητας του επιστημονικού φαινομένου και ειδικότερα η συνειδητοποίηση από μέρους των φοιτητών του ρόλου και του αιτιώδους χαρακτήρα του ιστορικο-κοινωνικού περιβάλλοντος στη διαμόρφωση παλαιότερων και σύγχρονων θεωριών για τη γλώσσα. Επιπλέον, αναλύονται οι έννοιες της Σχολής και της παράδοσης στην εξέλιξη της επιστημονικής σκέψης για τη γλώσσα κυρίως κατά τον 19ο και 20ο αι. με έμφαση στην κατανόηση του τι συνιστά ρήξη και τι συνέχεια στην ιστορική διαμόρφωση των αντιλήψεων για τη γλώσσα.

ΓΦΓ37 Κλινική Γλωσσολογία | Ζ' Εξάμηνο

Ε. Κυρίτση

Το μάθημα αποτελεί εισαγωγή στην Κλινική Γλωσσολογία. Στόχο έχει να εξοικειώσει τους φοιτητές με τα γλωσσικά χαρακτηριστικά παιδιών με γλωσσικές δυσκολίες. Παρουσιάζεται το αντικείμενο μελέτης της Κλινικής Γλωσσολογίας και διερευνάται η σχέση της με άλλους κλάδους της Γλωσσολογίας και με άλλες επιστήμες. Με βάση δεδομένα από την ελληνόγλωσση και την ξενόγλωσση βιβλιογραφία, εξετάζονται τα χαρακτηριστικά παιδιών με γλωσσικές δυσκολίες (γλωσσική διαταραχή, δυσλεξία, βαρηκοΐα, αυτισμό, σύνδρομο Down, σύνδρομο Williams), όπως αυτά εκδηλώνονται στα διάφορα επίπεδα της γλώσσας. Επίσης, γίνεται σύντομη αναφορά στον αντίκτυπο των γλωσσικών δυσκολιών για το ίδιο το άτομο καθώς και στα ζητήματα που ανακύπτουν για την οικογένειά του και το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.

ΓΦΓ20 Κοινωνιογλωσσολογία | Ζ' Εξάμηνο

Σ. Μπέλλα

Το μάθημα συζητεί τους κοινωνικούς παράγοντες που εμπλέκονται στη διαμόρφωση και τη χρήση της γλώσσας και δημιουργούν το φαινόμενο της γλωσσικής ποικιλότητας, τις διάφορες δηλαδή ποικιλίες της γλώσσας ανάλογα με τη διαφοροποίηση της κοινωνικής δομής και διεπίδρασης (ποιος, με ποιον, πότε, για ποιο σκοπό μιλάει ή γράφει).  

Παρουσιάζεται η έννοια της κοινωνιογλωσσικής ανισότητας στην υπόσταση, τη δομή και τη χρήση των γλωσσικών ποικιλιών, η σχέση της γλώσσας με το γεωγραφικό περιβάλλον (διάλεκτοι), με τις κοινωνικές διαστάσεις του φύλου, της ηλικίας («γλώσσα των νέων») και της τάξης, μέσα και από ρηξικέλευθες έρευνες μεγάλων κοινωνιογλωσσολόγων, που σημάδεψαν τον κλάδο (Labov, Bernstein, Hymes, Milroy κ.ά.). Επιπλέον, εξετάζεται ο ρόλος της νόρμας (πρότυπης γλώσσας) ως κοινωνικής γλωσσικής ποικιλίας, παράλληλα με την έννοια του γλωσσικού «λάθους», σε σχέση μάλιστα και με τη θεωρία της γλωσσικής μεταβολής. Τέλος, συζητιούνται φαινόμενα γλωσσικής επαφής (μειονοτικές γλώσσες, κρεολές γλώσσες, διγλωσσία και κοινωνική διγλωσσία (diglossia), γλωσσική συρρίκνωση και θάνατος γλωσσών κ.ά). Η έμφαση δίνεται σε ελληνικά παραδείγματα, το πλαίσιο του μαθήματος όμως αφορά την αλληλεπίδραση γλώσσας και κοινωνίας γενικά.

ΓΦΓ21+ΓΦΓ22 Πτυχιακή εργασία | Η' Εξάμηνο

Η πτυχιακή εργασία ισοδυναμεί με 2 μαθήματα (8 ECTS) 

Καθηγητές του Τομέα Γλωσσολογίας

Βασικός στόχος της πτυχιακής εργασίας είναι η εξοικείωση με τον επιστημονικό τρόπο γραφής στη γλωσσολογία. Στους στόχους περιλαμβάνονται επίσης η παραγωγική ενασχόληση με ένα τμήμα επιστημονικής ύλης και η κατανόησή του, καθώς και η τεκμηρίωση της απόκτησης επιστημονικών γνώσεων και η πρωτότυπη σύνθεση επιστημονικών απόψεων. Το αντικείμενο της πτυχιακής εργασίας μπορεί να αφορά οποιονδήποτε επιστημονικό κλάδο της γλωσσολογίας και εξαρτάται από τους καθηγητές που αναλαμβάνουν την επίβλεψη της εργασίας και τις προδιαγραφές που θέτουν.

ΓΦΓ16 Υπολογιστική Γλωσσολογία | Η' Εξάμηνο

Γ. Μαρκόπουλος

Η επεξεργασία φυσικής γλώσσας από τον υπολογιστή και οι εφαρμογές της στα διάφορα επίπεδα της γλωσσολογικής ανάλυσης αποτελούν το διδακτικό αντικείμενο του μαθήματος. Έμφαση θα δοθεί στη συμβολή της γλωσσολογικής θεωρίας στη διαμόρφωση του ευρύτερου χώρου της Υπολογιστικής Γλωσσολογίας. Θα συζητηθούν περαιτέρω γραμματικά μοντέλα και φορμαλισμοί πεπερασμένων αυτομάτων που χρησιμοποιούνται στη γραμματική ανάλυση φυσικής γλώσσας με έμφαση στη μορφολογία της Νέας Ελληνικής. Στο μάθημα γίνεται εισαγωγή στον λογικό προγραμματισμό με τη γλώσσα Prolog. Η Prolog χρησιμοποιείται ευρύτερα σε υπολογιστικές εφαρμογές επεξεργασίας φυσικής γλώσσας και βασίζεται σε μια μη μαθηματική δήλωση προτάσεων, κανόνων και σχέσεων λογικής συνεπαγωγής.

ΓΦΓ25 Γλωσσική Μεταβολή | H' Εξάμηνο

Θ. Γιάνναρης

Αντικείμενο του μαθήματος αποτελεί η εισαγωγή στη θεωρία της γλωσσικής μεταβολής μέσω της παρουσίασης βασικών σημείων και εννοιών με τον κύριο στόχο να επικεντρώνεται στην προκαταρκτική εξοικείωση με τους τρόπους ανάλυσης και κατανόησης των αιτίων και μηχανισμών μεταβολής στη γλώσσα σε όλα τα επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης. Το μάθημα υποδιαιρείται σε τρεις επιμέρους ενότητες· στην πρώτη, αφού διαπιστωθεί ότι η μεταβολή συνιστά βασική ιδιότητα της ανθρώπινης γλώσσας, παρουσιάζονται κεντρικά ερωτήματα του συγκεκριμένου γνωστικού πεδίου, όπως γιατί μεταβάλλεται η γλώσσα στο πέρασμα του χρόνου, για ποιους λόγους μελετάμε τη μεταβολή, πώς οι ομιλητές προσλαμβάνουν τη μεταβολή κ.ά. Στη δεύτερη ενότητα αναλύονται οι κατηγορίες γλωσσικής μεταβολής (φωνητική-φωνολογική, μορφολογική, συντακτική, σημασιολογική) και περιγράφονται οι διαδικασίες και οι κυριότεροι μηχανισμοί μέσω των οποίων λαμβάνουν χώρα οι μεταβολές (π.χ. επανανάλυση, αναλογία). Τέλος, στην τρίτη ενότητα αντικείμενο επεξεργασίας αποτελεί η παρουσίαση του προβληματισμού αναφορικά με τη φύση της γλωσσικής μεταβολής (σχέση της με το γλωσσικό φαινόμενο εν γένει, αιτίες εκδήλωσης, αναγκαιότητα ερμηνείας) κατά την εξέλιξη της γλωσσολογικής σκέψης από τον 19ο αι. μέχρι σήμερα (Νεογραμματικοί και παραδοσιακή Ιστορική Γλωσσολογία, Δομισμός/Λειτουργισμός, κοινωνιογλωσσολογικές προσεγγίσεις, Γενετική Θεωρία, τυπολογική προσέγγιση/Γραμματικοποίηση). Έμφαση θα δοθεί στο πρόβλημα της ανίχνευσης των αιτίων της μεταβολής (π.χ. ρόλος γλωσσικής κατάκτησης και συνθηκών επικοινωνίας, διάκρισης εσωτερικών και εξωτερικών παραγόντων αιτιολόγησης κ.ά.).

ΓΦΓ02 ΥΦΟΛΟΓΙΑ | Η' Εξάμηνο

Διονύσης Γούτσος

Η υφολογία ή υφογλωσσολογία (stylistics) αποτελεί αυτόνομο κλάδο της κειμενογλωσσολογίας που εξετάζει το ύφος, κυρίως -αλλά όχι αποκλειστικά- των λογοτεχνικών κειμένων. Στο μάθημα η υφογλωσσολογία τοποθετείται στο ιστορικό της πλαίσιο και σε συνάρτηση με τις θεωρίες ανάλυσης της λογοτεχνίας και παρουσιάζονται κεντρικές πτυχές του λογοτεχνικού ύφους όπως η επιλογή και η απόκλιση σε όλα τα επίπεδα της γλωσσικής ανάλυσης, η έννοια της γλωσσικής ποικιλότητας, η συνοχή και η αφηγηματική δομή κ.ά. Στη συνέχεια επικεντρωνόμαστε στις έννοιες και μεθόδους της υφολογίας σωμάτων κειμένων (corpus stylistics) με στόχο την πρακτική ανάλυση ποιημάτων, πεζών και διαλόγων από το θέατρο και τον κινηματογράφο στα ελληνικά. Όσοι/Όσες παρακολουθούν το μάθημα παρουσιάζουν μια σύντομη ανάλυση ψηφιακών δεδομένων από λογοτεχνικά έργα.

ΓΦΓ36 Second-language Phonetics, Phonology, and Pronunciation | Η' Εξάμηνο

Α. Λέγγερης

This course examines issues related with the phonetics and phonology of second language (L2) acquisition. These include a discussion of current L2 theories and how they address notions such as the critical period hypothesis, differences between first (L1) and L2 acquisition, factors affecting degree of foreign accent, plasticity of the human brain, and effects of L1 on L2 learning. Computer-based training techniques and state-of-the-art L2 pronunciation apps will also be discussed with focus on the teaching of Greek pronunciation to L2 learners from different L1 backgrounds.

Μαθήματα Ελεύθερης Επιλογής (Ε.Ε.) για την κατεύθυνση Γλωσσολογίας

Οι φοιτητές του Ζ΄ και Η΄ εξαμήνου Γλωσσολογικού μπορούν να παρακολουθήσουν στα πλαίσια της ελεύθερης επιλογής (Ε.Ε.):

A) μαθήματα του προγράμματος σπουδών, τα οποία δεν επέλεξαν σε προηγούμενο εξάμηνο

Β) οποιοδήποτε μάθημα προσφέρεται από το Τμήμα Φιλολογίας ή άλλο τμήμα της Φιλοσοφικής Σχολής. Ειδικότερα:

ΤΜΗΜΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ

Χειμερινό εξάμηνο

60ΨΧ54 Ψυχολογία των μαθησιακών δυσκολιών, Φ. Πολυχρόνη
60ΨΧ75 Ψυχολογική συμβουλευτική στη σχολική κοινότητα, Αικ. Λαμπροπούλου
60ΨΧ79 Οικογένεια και ανάπτυξη, Σ. Τάνταρος
60ΨΧ34 Γλωσσική ανάπτυξη, Α. Ράλλη

Εαρινό εξάμηνο
60ΨΧ19 Ψυχολογία της μετανάστευσης, Β. Παυλόπουλος
60ΨΧ140 Γνωστική Ψυχολογία, Θ. Παναγιωταρόπουλος
60ΨΧ06 Εφηβεία και αναδυόμενη ενηλικίωση, ΕΣΠΑ
60ΨΧ56 Διαπολιτισμική Ψυχολογία, Β. Παυλόπουλος
60ΨΧ76 Πρόληψη και παρέμβαση στην οικογένεια και στο σχολείο, Αικ. Λαμπροπούλου
60ΨΧ91 Ψυχοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις για την αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών, Δ. Φιλιππάτου
60ΨΧ123 Γλωσσικές συδκολίες: Οριοθέτηση, Αξιολόγηση και Παρέμβαση, Α. Ράλλη
60ΨΧ131 Διεπιστημονική – Διεπαγγελματική Συνεργασία, Β. Σαπουνά


ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Χειμερινό εξάμηνο

60ΤΕΚ007 Ειδική Αγωγή, Π. Γαλάνης
60ΤΕΚ111 Από το Αναλυτικό Πρόγραμμα και το σχολικό εγχειρίδιο στη διδακτική πράξη, Μ. Φουντοπούλου
60ΤΕΚ413 Διαπολιτισμική αγωγή: Επιστημολογικές παραδοχές και Εκπαιδευτική Πράξη, Χρ. Παρθένης
Εαρινό εξάμηνο

60ΤΕΚ011 Περιβαλλοντική εκπαίδευση και μάθηση, Ζ. Σμυρναίου
60ΤΕΚ222 Περιβαλλοντικές ανθρωπιστικές επιστήμες κι εκπαίδευση, Ζ. Σμυρναίου
60ΤΕΚ005 Εισαγωγή στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, Χρ. Παρθένης
60ΤΕΚ327 Επιπτώσεις της μετανάστευσης και της παγκοσμιοποίησης στο εθνικό κράτος και στην εκπαίδευση, Χρ. Παρθένης
60ΤΕΚ424 Μαθησιακές δυσκολίες: Παιδαγωγικές παρεμβάσεις, Φ. Αντωνίου


ΤΜΗΜΑ ΙΤΑΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ
Χειμερινό εξάμηνο
60ΙΤΑ011 Ιστορία της Ιταλικής λογοτεχνίας Ι, Ι. Τσόλκας
60ΙΤΑ065 Ζητήματα Σύγκρισης Γλωσσών, Γ. Γιαννουλοπούλου

Εαρινό εξάμηνο

60ΙΤΑ045 Λογοτεχνικές αλληλεπιδράσεις μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας, Γ. Ζώρας
60ΙΤΑ048 Ψηφιακές ανθρωπιστικές επιστήμες: Υπολογιστική ανάλυση κειμένων, Αικ. Φλώρου


ΤΜΗΜΑ ΙΣΠΑΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ
Χειμερινό εξάμηνο
72ΙΣΠ008 Ισπανοαμερικανικός Πολιτισμός
72ΙΣΠ001 Ισπανική Γλώσσα Ι
72ΙΣΠ067 Πορτογαλική Γλώσσα Ι
72ΙΣΠ109 Πορτογαλόφωνος Πολιτισμός 
72ΙΣΠ108 Επιχειρηματικότητα και Ισπανικές Σπουδές
Εαρινό εξάμηνο
72ΙΣΠ005 Ισπανική Γλώσσα ΙΙ
72ΙΣΠ068 Πορτογαλική Γλώσσα ΙΙ
72ΙΣΠ106 Πολιτισμός της Πορτογαλίας
72ΙΣΠ108 Επιχειρηματικότητα και Ισπανικές Σπουδές

ΤΜΗΜΑ ΘΕΑΤΡΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Χειμερινό εξάμηνο
68θ514 Ιστορία και Θεωρία της Μετάφρασης, Ξ. Δημητρούλια

68ΘΕ210 Εισαγωγή στις Ψηφιακές Ανθρωπιστικές Επιστήμες, Ξ. Δημητρούλια
68ΘΣ24 Νεότερη και Σύγχρονη ιστορία του βιβλίου, Α. Καρακατσούλη
68Θ204 Το Θέατρο της Αρχαιότητας Γ’, Αικ. Διαμαντάκου
Εαρινό εξάμηνο
68Θ799 Θεατρική Μετάφραση. Θεωρία και Πράξη
68Θ175 Εφαρμοσμένο Θέατρο, Κ. Διακουμοπούλου
68Θ210 Το Θέατρο της Αρχαιότητας ΣΤ’, Αικ. Διαμαντάκου
68Θ456 Ευρωπαϊκή Δραματολογία Δ, Αικ. Διαμαντάκου

ΤΜΗΜΑ ΡΩΣΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΣΛΑΒΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

Χειμερινό εξάμηνο
713003 Παλαιοσλαβική Γλώσσα
714003 Παλαιοσλαβική Γραμματεία
Εαρινό εξάμηνο
718111 Ο πολιτισμός του βιβλίου στα Μεσαιωνικά Βαλκάνια
718001 Δημιώδης προφορική παράδοση των Σλάβων
714112 Κροατική Λογοτεχνία και Πολιτισμός
714111 Εισαγωγή στην Βαλτοσλαβική Γλωσσολογία:Λιθουανική Γλώσσα
712109 Εισαγωγή στην Ιστορία της Ρωσικής Λογοτεχνίας

ΤΜΗΜΑ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Χειμερινό εξάμηνο
60M255 Paraγωγή ραδιοφωνικής εκπομπής
Εαρινό εξάμηνο
60Μ083 Η Διαθεματική Προσέγγιση στη Διδασκαλία της Μουσικήςς

*Για τις περιγραφές των μαθημάτων συμβουλευτείτε τους ιστοτόπους και τους Οδηγούς Σπουδών των Τμημάτων